Bomövning

Publicerat: 2014-03-20 / 22:30:00 | Kategori: Allmänt
Detta var dagens övning, riktigt svår faktiskt! Men den gav verkligen resultat. Bommar på varje ände och upphöjda i mitten. Jag började med att bara galoppera rakt över för att kolla att han var med på noterna. Sen började jag lägga in volten för att bryta "rutinen" och försöka få honom att lyssna på mig och vara med på noterna. I början ville han helst bara tuffa rakt fram i 380 blås och inte gå in på volten men efter ett tag väntade han fint och bar upp sig själv väldigt bra i volten. 

Det svåraste i övningen är nästan att hinna rakställa både innan och efter och man får nästan jobba lite sidvärtes på väg ut ur volten för att landa mitt över den fria bommen som avslutar övningen. Riktigt bra övning som även får hästarna att tänka mycket själva.

Jag jobbade alltså bara i galopp men man kan nog variera övningen med att länga mittenavståndet så det blir två eller kanske tre språng emellan istället för ett, ifall man har en häst som inte ha orken att gå in på sådan liten volt. Här kan ni hitta en superbra avståndstabell att prinscreen:a eller skriva ut!
 
 
 
 


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback